Culturele koffieochtend

Culturele koffieochtend over Operatie Manna, de voedseldroppings aan het eind van de Tweede Wereldoorlog in Terbregge

vrijdag 3 mei, 10.00 uur

vrijdag 3 mei, 10.00 uur

Op vrijdag 3 mei 2024 is er weer een Culturele Koffie Ochtend waar Tom Janse een presentatie zal houden over Operatie Manna, de voedseldroppings aan het einde van de Tweede Wereldoorlog boven Terbregge.

Eind april 1945 vlogen vliegtuigen af en aan en dropten blikken en zakken met voedsel, zoals blikken cornedbeef, chocolade, margarine, biscuits en meel onder andere op het droppingterrein in Terbregge. Dat terrein bevond zich op de plek waar nu de wijk Nieuw-Terbregge ligt, het gebied begrensd door de Terbregseweg, de spoorlijn en de Rotte.
Tom Janse, lid van de historische commissie Terbregge zal aan de hand van teksten, fotomateriaal en film uiteenzetten, wat er voorafging aan deze dropping, wat de redenen waren dat West Nederland een hongerwinter beleefde en waarom actie moest worden ondernomen om de ergste nood te lenigen.
Aan de hand van getuigenissen van mensen die deze dropping hebben meegemaakt, zal de grote betekenis duidelijk worden van deze operatie Manna.

U bent van harte welkom!

In de pauze wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd ter bestrijding van de onkosten.

Meer info? Zie het programmaboekje "Wat gaan we doen?" of klik op de link (zie blz. 3).