Wilt u een donatie doen?

We zijn ontzettend blij met je hulp. Samen zorgen we voor een hechte gemeenschap waar jong en oud elkaar ontmoeten en zich thuis voelen. Er zijn voor de wijk en de samenleving.

De kerk is een organisatie die grotendeels functioneert dankzij vrijwilligers. Maar er zijn ook vaste krachten in dienst van de kerk: predikanten die pastoraal werk doen, een koster die het gebouw beheert. Om hun salaris te betalen heeft de kerk geld nodig. Ook voor verwarming en onderhoud van het kerkgebouw en voor diverse activiteiten is geld nodig. Daarom kan de kerk niet zonder donaties.

De diaconie geeft hulp aan mensen die op een of andere manier ondersteuning behoeven (financieel of anderszins). Zo ondersteunt de diaconie projecten van "Kerk in actie", de organisatie voor werelddiaconaat. Ook geeft de diaconie financiële steun aan bijvoorbeeld vakantieweken voor mantelzorgers, senioren of mensen met een zorgvraag en aan de Voedselbank.
Ook daarvoor kan de kerk niet zonder donaties.
Hieronder geven we een toelichting op alle mogelijkheden om de kerk en/of de diaconie financieel te steunen.

Kerk en diaconie zijn beide door de fiscus aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI); donaties aan kerk of diaconie zijn daarom fiscaal aftrekbaar. De ANBI-informatie voor de kerk vindt u hier; die voor de diaconie vindt u hier.

Collectes
Er zijn verschillende mogelijkheden om de kerk of diaconie te steunen via de collectes. Behalve de collectes tijdens de kerkdiensten zijn er tegenwoordig diverse digitale mogelijkheden, warvan gelukkig steeds meer leden, luisteraars en kijkers gebruik maken.
De voor iedereen eenvoudigste manier voor een bijdrage aan de collecte of een gift is de Appostel App, QR-code of bankoverschrijving.

Giften en donaties
Behalve via de collectes kunt u de kerk of de diaconie ook financieel steunen via de jaarlijkse Actie Kerkbalans of via uw nalatenschap of een Overeenkomst periodieke gift.

Contant in de collectemandjes

U heeft in de kerkdiensten altijd de mogelijkheid om contant geld in de collectemandjes te doneren. De collectemandjes staan bij de uitgang van de kerkzaal bij de middelste deuren.

Collecte app Appostel

De Appostel App is speciaal ontworpen voor kerken. Met deze app kunt u alle kerkelijke geldzaken op één plek beheren. U kunt bijvoorbeeld op een gemakkelijke manier bijdragen aan de wekelijkse collecten, giften doen, uw bijdrage voor FonteinkerkBerichten of uw vrijwillige bijdrage betalen.

Maakte u nog geen gebruik van Appostel? Doe het dan nu! Zie hieronder de instructie. U heeft geen contant geld meer nodig en u heeft meteen een overzicht voor uw belastingaangifte.

Appostel werkt op een smartphone (of tablet) waarmee u ook mobiel kunt bankieren. De app kan worden gedownload via de App Store (Apple) of Google Play (Android). Na installatie koppelt u onze gemeente aan de app en bent u klaar om deze te gebruiken. Hieronder de handleiding ter verdere informatie:

Installeren Appostel

Download Appostel in de App store of Google Play Store

fonteinkerk download app store fonteinkerk download app store

Zoek naar “Fonteinkerk”

Registreer eerst een eigen account (het registratienummer kunt u overslaan)

Wilt u ook uw kerkelijke bijdrage (Kerkbalans) via de Appostel App overmaken dan moet u het registratienummer wel invullen. Dat nummer vindt u bij de informatie van de jaarlijkse Actie Kerkbalans. U kunt het ook opvragen bij het kerkelijk bureau (010-4187800).

Appostel is nu klaar voor gebruik. Onderaan ziet u een euroteken (€); als u daarop klikt komt u op de volgende pagina en klikt u op "geef aan een doel"; daarna kunt u kiezen uit:

algemene gift
collecte
fonteinkerkberichten
kerkelijke bijdrage

Bijdragen aan de collecten voor een zondag kan vanaf die zondag tot en met de dag vóór een volgende collecte. In de meeste gevallen dus tot en met de eerstvolgende zaterdag. U kunt het thuis op uw gemak doen maar ook in de kerk. In de Fonteinkerk kunt U als gast op het netwerk inloggen met het wachtwoord "welkomallen".

QR codes

Door met de QR-codescanner op uw telefoon of tablet de QR-code te scannen opent u online bankieren. Na intoetsen van uw code kunt u het bedrag aanpassen en die verder op de gebruikelijke manier van online bankieren overmaken.

fonteinkerk collecte diaconie 1e collecte (diaconie) fonteinkerk collecte kerk 2e collecte kerk

Bijdragen via online bankieren

Natuurlijk kunt u uw bijdrage ook overmaken door een bedrag over te schrijven op onderstaande rekeningen (IBAN):

Voor de diaconale collecten: NL71RABO0157448304 t.n.v. ‘Wijkdiaconie Fonteinkerk’ onder vermelding van doel en datum van de collecte

Voor uw bijdrage voor de ‘kerk’collecte: NL38INGB0000301006 t.n.v. ‘Protestantse wijkgemeente Hillegersberg-Noord’ onder vermelding van doel en datum van de collecte.

Jaarlijkse Actie Kerkbalans

Elk jaar in januari is er de Actie Kerkbalans. In deze actie worden de leden benaderd om voor dat jaar een (vrijwillige) bijdrage toe te zeggen. Op basis van alle toezeggingen (en andere geraamde inkomsten) kan de penningmeester zien of de kerk voldoende financiële armslag heeft voor de voorziene uitgaven.
Voor uw jaarlijkse bijdrage kunt u ook gebruik maken van de Overeenkomst periodieke gift (zie onder het betreffende kopje op deze pagina).

Doneren via Overeenkomst Periodieke Gift

Voor meer informatie over het sluiten van een Overeenkomst Periodieke Gift en de fiscale voordelen daarvan klikt u hier.

Doneren via uw nalatenschap

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden om te doneren via uw nalatenschap? Klik hier.