Bezinningsdag kerkenraad: Samen Jong

Op haar jaarlijkse bezinningsdag (op zaterdag 17 juni) sprak de kerkenraad over hoe we als gemeente kunnen groeien in onze kernwaarden en waar we als kerkenraad tegenaan lopen als we die kernwaarden concreet gaan toepassen.

Benieuwd naar de andere berichten of inspirerende verhalen?

Geschreven op:
17 juni 2023

Op zaterdag 17 juni beleefde de kerkenraad haar jaarlijkse bezinningsdag. In een achtertuin aan de Berglustlaan stonden we stil bij brieven die we een jaar eerder aan onszelf hadden geschreven, wat leidde tot een warm en goed gesprek met elkaar.

In de middag stonden we stil bij het boek Samen Jong, waarin kerken worden gemotiveerd tot zes kernwaarden:

• Prioriteit geven aan jonge generaties
  • Jezus boodschap serieus nemen
  • Hart voor jongeren hebben
  • Verantwoordelijkheid geven
  • Een warme gemeenschap vormen
  • Beste buren zijn

Dit leidde tot een gesprek over hoe we hierin als gemeente kunnen groeien. Maar, ook tot een gesprek over waar we als kerkenraad tegenaan lopen als we de kernwaarden concreet toe gaan passen. Kunnen we nog meer ruimte maken voor de jeugd, en hoe doen we dat?

Heeft de jeugd de toekomst?

Overigens willen we wijs omgaan met een boek als dit. Te gemakkelijk klinkt er in kerkelijk Nederland één adagium: de jeugd heeft de toekomst. Want, wat betekent dat concreet? En: klopt het ook? En wat betekent dit voor ouderen in de gemeente? De schrijvers van het boek maken helder dat ze geen succesformule aanbieden. Wel doen ze een andere belofte: dat de gemeente die leert te geloven als een kind, aantrekkelijker wordt voor jeugd en gezinnen. Wat is dat dan, geloven als een kind? Dat is vertrouwen hebben, afhankelijkheid omarmen, ontvankelijkheid voor de Geest, speelsheid, leergierigheid, enzovoort. Een gemeente waarin generaties elkaar ontmoeten en op die manier gemeenschap zijn en geloof beleven.

We sloten af met mooie herinneringen aan de kerk van onze eigen jeugd. De een had een tasje met geld, snoep en psalmboekje. Voor een ander was de kerk een schuilplek of een kracht om het leven vol te houden. Voor weer een ander een bijzondere manier om de familieband te beleven.

De dag werd besloten met een heerlijke maaltijd van Mijn Boemboe en met afscheid van Gretha. Tien jaar lang heeft ze voor de kerkenraad genotuleerd, waar we haar zeer dankbaar voor zijn. Met een volle maag, hoofd en hart gingen we weer huiswaarts na een waardevolle dag.

Geschreven op:
17 juni 2023