Fonteinkerk verwelkomt nieuwe dominee Ruben Schep

Ruben Schep (1981) komt van de Oosterkerk in Capelle aan den IJssel en doet zijn ‘intrede’ in

22 januari 2023

Ruben Schep (1981) komt van de Oosterkerk in Capelle aan den IJssel en deed zijn ‘intrede’ in de protestantse wijkgemeente Fonteinkerk op zondag 22 januari. Volgens kerkelijk gebruik gebeurt dat in een kerkdienst die start om 10.00 uur.

Bijzonder is daarbij dat Schep ‘de zegen’ meekrijgt van 2 andere dominees, ds. Lourens de Jong (wijkpredikant) en ds. Gerrit van Meijeren (classispredikant) die samen met Schep zelf deze Fonteinkerkdienst leiden. Dat is omdat Schep in deeltijd aan de slag gaat bij de Fonteinkerk en gelijktijdig start als interim dominee voor het mobiliteitsbureau van de PKN - Protestantse Kerk Nederland - in Utrecht. De ‘intrede’ is online (of later) te volgen via kerkdienstgemist.

Deeltijd dominee met aandacht voor de jeugd

Schep legt het zelf uit: ‘Ik krijg een deeltijdtaak, waarbij ik me mag focussen op ‘Jeugd en jonge gezinnen’, hoe blijf je als kerk relevant en sluit je aan bij hun wensen en toekomst. De Fonteinkerk heeft daarin de ambitie om die zoektocht met mij vorm te geven. Ik begin dan ook met een oriëntatiefase van 100 dagen waarbij ik van buiten naar binnen wil kijken en op pad ga. De wijk in om vooral veel mensen te spreken en te ontdekken: Waar is in deze wijk behoefte aan, waar willen we naar toe en hoe komen we daar? De dynamiek tussen mensen heeft me al zo vaak verwonderd, dat zet mijn creativiteit aan. Doorgronden wat ik zie, juist daarom wilde ik dominee worden.’ Dominee Ruben Schep werkt op dinsdag en vrijdag voor de Fonteinkerk, zo nodig ook in de avond. Hij verzorgt 15 zondagse diensten in 2023. Dat kan, omdat de Fonteinkerk met dominee Lourens de Jong al een ervaren deeltijd dominee heeft.

Interim dominee voor tijdelijke taaie opdrachten

Na het afronden van zijn opleiding theologie (2008, Utrecht) nam Schep een aanstelling in Moordrecht/Gouderak (2008 – 2013) aan, daarna volgde 10 jaar opbouw van de Oosterkerk in Capelle aan den IJssel (2013-2023). In corona-tijd rondde hij daarbij de 2-jarige opleiding tot interim dominee af. ‘Juist’ bevestigt Schep ‘die interim opdrachten passen ook bij mij.’ Vanuit bedrijfskundige interesse en analytische kwaliteiten vindt deze dominee het uitdagend om te leren hoe je met passende interventies uit een conflict kunt komen. Het gaat om buitengewoon werk in complexe situaties, het zijn altijd tijdelijke opdrachten bij kerken die zijn aangesloten bij de PKN.

In gesprek over Geloof & Kerk in deze tijd

Een combinatie van 2 nieuwe banen voor de nieuwe dominee van de Fonteinkerk. Beide passend bij zijn missie om vitale en relevante kerken in Nederland te behouden. Heeft u of heb jij ideeën of verlangens passend bij kerk en geloof in de wijken Hillegersberg, Nieuw Terbregge, Schiebroek? De Fonteinkerk is open op meer momenten dan alleen de zondagochtend. Ga naar Fonteinkerk.nl voor meer informatie.

Meer weten over dominee Ruben Schep? Dominee Ruben Schep is getrouwd en heeft 2 dochters. Het gezin verhuist binnenkort van Capelle aan den IJssel naar een woning in Rotterdam. Lees hier zijn introductie interview.

22 januari 2023