Geloof in mensen

28 januari 2019

Als iemand ruimhartig kan delen in aandacht en geloof, goed kan luisteren en er vol voor gaat dan is het Marjan Verschuure wel. Haar bestuurlijke kwaliteiten komen goed van pas in haar rol van voorzitter van onze kerkenraad. Ook werkt haar enthousiasme aanstekelijk. Ze is gastvrij, uitnodigend en wil graag dat iedereen zich thuis kan voelen in de Fonteinkerk.

In deze blog laat Marjan zien hoe Geloof mensen in beweging kan zetten.

Marjan is getrouwd met Maurice, ze hebben drie zonen en een ‘schone dochter’. Marjan is mantelzorger, vrijwilliger en heeft een betaalde baan als voorzitter van de Raad van Bestuur bij een GGz-instelling voor mensen met een verslavingsproblemen en/of psychiatrische problemen. “Het zijn mensen op het rafelrandje van de maatschappij die intensieve zorg en behandeling nodig hebben. We ondersteunen hen om zelf grip op hun leven te houden. Het gaat over mensen zoals jij en ik. Het kan ons allemaal overkomen. Zelf ben ik als jong kind al binnen ons gezin geconfronteerd met psychische ziekte en verdriet door wiegendood en een broer met syndroom van Down. Dat heeft me mede gevormd en kan niet door een ander worden weggenomen, je kunt daarin wel betekenisvol zijn.”

Als de ander iets vertelt wat je raakt, weet je wat jou bijzonder maakt

Marjan vertelt: “Iedereen heeft zo zijn talenten, zelf had ik op mijn 23steal een leidinggevende functie. Mijn baas van toen was enthousiast over hoe ik me ontwikkelde. Door te zeggen wat hem opviel en wat hij waardeerde, voelde ik me aangemoedigd. Dat werkt bij iedereen, ook bij de meest kwetsbaren. Het vertrouwen dat ik kreeg, gun ik anderen ook: Pak de vloer en ga ervoor.”

Alle bloemen mogen samen bloeien

“Toen ik gevraagd werd als voorzitter van de kerkenraad, was mijn afweging: vrijheid behouden of verantwoordelijkheid nemen?” Marjan blikt terug: “De Fonteinkerk was net open, alles mooi, nieuw en levendig. Ik dacht: Dit is het moment om in beweging te komen en met de Fonteinkerk naar buiten te treden. Onze kerk is een pleisterplek met een levendige groep mensen, jong en oud. Een plek waar je ‘ont-moet’, je mag komen, je wordt gezien en je kunt hier zijn en worden wie je bent. Vrijzinnig, gereformeerd, hervormd of lang geleden je geloof verloren? In onze kerk gaan de verschillende stromen goed samen. Dat komt omdat mensen werkelijk geïnteresseerd zijn in elkaar, vragen stellen en verhalen delen.”

Gastvrijheid is een vruchtbare bodem

Met enthousiasme delen waarin je gelooft, dat is Marjan, ze sluit haar verhaal graag uitnodigend af: “Doordeweeks mag je altijd binnenlopen bij onze kosters, de Zondagsdienst begint om 10.00 uur en op vrijdagmiddag om 17.00 uur zijn er altijd mensen om bij aan te sluiten in de stilteruimte waar we de Paaskaars aansteken, stil zijn en voorbede doen voor mensen binnen en buiten onze kerk. Als het even kan neem ik op vrijdag een trein eerder om bij dat stille moment aanwezig te zijn.”

Op de website van de Fonteinkerk worden verschillende activiteiten trouw gepubliceerd

Eén bijzondere activiteit wil ik nog noemen: de app groep waarin we 2 weken lang 2 keer per dag een gebed ontvingen. Wat een goed idee. Te weten dat je met een groep anderen zo’n gebed leest en deelt, dat voelt als een warme deken om mij heen. De gebeden zijn prachtig, ik kijk nog weleens terug. Het is een activiteit om te herhalen, die past in drukke en in eenzame levens, waar een ieder uit kan halen wat hij nodig heeft. En waarmee we op een eigentijdse manier aansluiting vinden bij ons jaarthema: Leer ons bidden.”

In contact komen met Marjan? Dat kan, door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

28 januari 2019