Waarom zou je naar de kerk gaan?

12 februari 2019

Als wij in de kerk bij elkaar komen denken we na over ons leven en samenleven. In vieringen en gesprekken ervaren wij een bijzondere verbondenheid met God en met elkaar. We komen tot rust, we zingen, bidden en lezen de verhalen uit de Bijbel, waarin we dingen uit ons eigen leven herkennen.

Als wij met elkaar over ons geloof praten komen we regelmatig tot de ontdekking dat we daarin heel verschillend zijn: voor sommigen is het geloof een bron van inspiratie om als mens te groeien, een verlangen of een zoektocht; voor anderen is het geloof een houvast, een vertrouwen op God die de wereld heeft gemaakt en die zijn zoon Jezus Christus gaf om onze zonden te vergeven. We luisteren naar elkaars geloofsbeleving met respect, in het besef dat geloof is verweven is met ons leven, met alles wat we hebben meegemaakt en gaandeweg hebben geleerd of afgeleerd. Ondanks alle verschillen zijn we met elkaar verbonden door het geloof in de liefde en de vergeving van God die wij zien in Jezus Christus. De ontmoetingen in de kerk inspireren ons om steeds weer te proberen liefdevol en vergevingsgezind te leven en beschikbaar te zijn voor anderen die onze hulp of aandacht nodig hebben.

Ds. Anje de Kuiper

12 februari 2019